Thursday, December 15, 2011

CUTI YANG SIBUK

Cuti sekolah yang diperuntukkan kepada guru-guru kadang-kadang tidak dapat dinikmati sepenuhnya kerana masih terdapat kerja-kerja yang perlu dibereskan. Tambahan jika guru itu mengajar kelas peperiksaan. Setiap cuti sebelum peperiksaan dijalankan, guru-guru akan mengadakan kelas tambahan untuk memantapkan pelajar.

Bagi guru-guru yang mengajar Tahun 6 yang akan menduduki UPSR, cuti bulan Mac, ada kelas tambahan, cuti semester satu ada kelas tambahan, cuti pertengahan semester duapun ada kelas tambahan. Kalau tak macam mana murid nak berjaya, tambahan sekolah di luar bandar yang murid-muridnya berharap dengan guru-guru untuk membentuk mereka menjadi insan cemerlang. Cuti akhir tahun pula, dah mula kelas tambahan untuk murid-murid Tahun 5 yang akan menduduki peperiksan UPSR tahun depan. Ohhh....itulah cikgu yang mempunyai banyak cuti...(kata orang yang tak tahu).

Pada cuti kali ini, banyak kerja yang perlu aku selesaikan. Minggu pertama menyelasaikan urusan penempatan murid ke Tingkatan 1. Murid-murid yang cemerlang UPSR nak mohon SMKA, KAA, KRK dan sebagainya urusan sehinggalah menghantar borang-borang ke PPD dan Jabatan. Ada juga yang komen cikgu tak nak uruskan. Padahal datangpun tidak jumpa kita yang duduk kat sekolah setiap hari dan kadang-kadang kala sampai petang. Itulah pengorbanan guru yang tidak dihargai kadang-kala.

Urusan anak-anak turut mengambil masa rehat. Mana nak hantar menjalani peperiksaan dan kelas tambahan. Bercerita tentang kelas tambahan ini, nak hantar anak punya pasal siap masuk Rally Estate. Masuk Ladang Kombok, keluar Hulu Kuala Sawah, masuk Kuala Sawah, terus ke Kampung Sega dan keluar Ladang Bradwall. Jalan dah lah 'cantik' selekohpun banyak, memang mencabar kemahiran. Kena dua hari melaluinya seronok pula kerana dapat memantapkan skil pemanduan. Cuma ..fuhh bila selisih dengan kenderaan lain agak mencabar sikit sebab jalan teramatlah kecilnya.

Cerita tentang tugas, cuti yang panjang tapi sangat singkat yang dinikmati, sebagai seorang guru yang diberi tanggungjawab dan amanah seharusnya kita sebagai pendidik tidak berkira tentang itu jika kita seronok dalam menjalankan setiap tugasan kita dan sentiasa mengharapkan ganjarannya dari Allah. Semoga segala usaha kita akan memudahkan urusan kita, memudahkan kejayaan anak-anak dan memberikan kita kebahagiaan di dunia dan akhirat. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment